England (Lake District) - tirsdag den 4. april 2023

Honister, Buttermere og Grasmere

Forrige dag Oversigt Næste dag

Morgenmaden blev indtaget i fred og ro efterhånden som folk stod op. I dag ville vi bruge bilen og køre en tur rundt i lokalområdet.

Første punkt på dagsordenen var et stop ved Ashness Bridge (en af de mest fotograferede stenbroer i Lake District) og Surprise View.

Ashness Bridge
Travlhed ved Ashness Bridge
Udsigten fra Surprise View
4 betjente ved Surprise View

Dernæst kørte vi ind i Borrowdale og op til Honnister skifermine, hvor vi parkerede bilen. Turen op gennem passet er utrolig flot. Det sidste stykke foregår i et specielt landskab med kun græs på bjergsiderne. Undervejs overhalede vi flere cykelryttere, der kæmper sig op gennem passet.

Vi aflagde skiferminens butik et besøg. Jeg har længe haft lyst til at købe en skifersten med hjem, men har ikke rigtig haft noget at bruge den til. Vi har jo navneskilte og nummerskilte til husmuren, så jeg modstod fristelsen til at bruge penge…

Honister Pass

I stedet fortsatte vi ned mod Buttermere. Da vi nåede helt ned i bunden, gjorde vi holdt ved et sted, som jeg antog var Buttermere. Der var godtnok ikke mange huse – men jeg huskede heller ikke Buttermere som nogen stor by :)

Det viste sig dog, at vi var stoppet ved Gatesgarth i stedet. Her var der banket et lille ishus op og vi måtte smage, hvad de kunne præstere. Jeg kunne bl.a. få Sticky pudding som is.

Lasse valgte at fortsætte i bilen til Buttermere. Vi andre gik tur rundt om søen Buttermere og endte dermed i byen på gåben. Turen rundt om søen er meget flot. Der er fin udsigt til bjergmassivet syd for søgen med bl.a. Fleetwith Pike og Haystacks. Vejret var lidt overskyet og der var også mere diset end da Lasse og jeg sidst var her.

Fleetwick Pike og Haystacks fra Gatesgarth

Undervejs på stien fløj et par jægerfly lavt hen over hovedet på os. Den slags er vi ikke rigtig vant til i Danmark. Flyene øver sig i bjergterræn. Det gjorde stort indtryk på de unge mennesker med de meget larmende motorer. Jeg kunne godt forestille mig, at forældre med små børn har en opgave med at berolige deres poder, når der kommer sådan en gang larm drønende.

I Buttermere have Lasse fundet den sidste parkeringsplads i byen. Vi satte os til rette i haven ved Buttermere Court Hotel, for at indtage lidt frokost. Det smagte dejligt og som sædvanligt kan man nyde godt håndpumpet øl til maden.

Dagens videre program blev besluttet over maden. Vi kunne tage til Kirkstile Inn og nyde en øl eller vi kunne køre til Grasmere og kigge lidt på butikker. Der er ikke meget at se i Kirstile Inn, så pigerne vandt og Lasse startede bilen, for at køre os til Keswick og videre til Grasmere.

Her var vi igen heldige at finde en parkeringsplads og vi slentrede ned af ”hovedgaden”. Marie og Vibe faldt ind til en omgang afternoon tea med scones. Vi andre forsøgte at se resten af gaden men endte alligevel snart på en pub til en pint.

Der var mange gæster i Grasmere. Måske et udtryk for, at det er påskeuge. Eller også er The Lakes bare blevet overrendt af turister. Det må vi se, når vi engang vender tilbage uden for påsken.

Lasse kørte os tilbage til Keswick, hvor der blev tid til lidt hygge i dagligstuen, før vi skulle spise til aften. Vi slentrede rundt på må og få, for at finde et sted at spise. Alle steder var der helt optaget.

Til sidst holdt vi fast ved første indskydelse og bestilte sen aftensmad på en indisk restaurant. Tiden blev slået ihjel på Bar eS med gode pints og lidt fodbold i baggrunden.

Råhygge på pub, mens vi venter på indisk restaurant

Den indiske mad smagte dejligt. Det er et godt køkken, hvis bare man ikke skal spise det flere dage i træk, for så bliver det lidt ensformigt.

Vibe og Jonathan spiser indisk

På vejen hjem nåede Lasse og jeg lige forbi Dog & Gun igen. Old Peculier smagte stadig ikke godt!